I dagans DN kan man läsa om nysläppta Cathys bok, som är en ungdomsbok där läsaren själv får vara med och lösa mysteriet. Bokens huvudpersoner finns på Youtube och Myspace och en massa andra ställen där man kan interagera med dem för att göra läsandet till mer av en upplevelse.
Jag måste omedelbart införskaffa denna bok, för om den är bra är det ju hur spännande som helst. Borde inte ligga alltför långt ifrån en gångbar reklamidé, heller. Men samtidigt blir jag lite skeptisk till vuxenvärldens försök att böja sig i form för att passa dessa homo zappiens (töntigt uttryck stulet från DN Söndags artikel om 90-talister igår). Jag har varit inne på det förut; bara för att något nytt kommer behöver det inte betyda att det gamla försvinner. Nöjet i att läsa en bra (ointeraktiv) bok är tidlöst och har hittills inte avlivats av vare sig tidningar, radio, TV eller internet. Så även om Cathys bok verkar vara ett intressant projekt, tror jag inte att det är det nya sättet att läsa på. Snarare ett, tja, annat sätt. Som så ofta förr.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
2 comments:
ARG har redan använts, hyggligt framgångsrikt, vad jag förstått, för att sälja filmer, spel och mobiltelefoner.
Jag såg en kvinna vid nammn Yami Tregusser som berättade om just böcker kopplat till sociala medier som en marknadsföringsmetod. Det var på MSN Innovate i december förra året.
Jag har dock inte lyckats hitta någon sajt där det finns mer info, förutom mitt eget blogginlägg med några videoklipp från konferensen. Men där berättar hon inte om böckerna, mer om en webbkampanj för Lost. http://bisonblog.blogs.com/blog/2006/12/fler_videoklipp.html
Jag har för mig att hon berättade om några barnböcker som använt sig av metoden.
Post a Comment