Känner mig mycket inspirerad och en aning irriterad efter att ha varit på Omform igår. Jag och Anna A gjorde en riktig roadtrip i hennes bubbla med ett antal felkörningar på väg till metropolen Borlänge. Väl på plats fick vi lyssna på en hel massa intressanta perspektiv på digital marknadsföring av bland andra Matias Palm Jensen, Stina Honkamaa och Fredrik Wass.
Jag gillar att åka iväg på såna här grejer, för man koncentrerar sig mycket bättre än när man springer iväg någon timme här och där. Det här arrangemanget funkade alldeles utmärkt på det sättet. Några tankar som dök upp:
- Nästan all framgångsrik kommunikation bygger på underhållning (reklam är populärkultur, som MPJ sa). Och verkligheten är ofta inte så himla kul. Därför borde man inte stirra sig blind på det som finns i produkten/tjänsten/företaget när man gör reklam, utan våga uppfinna något skojigare runt det. Läskigt, men nödvändigt.
- Det råder total förvirring kring begreppet användargenererat innehåll. Ibland betyder det en sajt som Facebook, ibland en reklamkampanj gjord av amatörer, ibland läsarkommentarer eller en blogg. Kan vara bra att tänka på för att undvika missförstånd.
- En intressant diskussion är huruvida vårt surfande kommer att utgå från portaler eller inte i framtiden. Vissa hävdar att det inte kommer att bli så, med tanke på att det redan har funnits (Passagen, till exempel) och försvunnit. Jag är inte så säker. Nu bygger man ju sin egen portal genom exempelvis Facebook eller iGoogle, med precis den information man själv vill ha. På Passagen kunde man inte påverka innehållet alls. Det är den stora skillnaden. Men jag tror aldrig att alla kommer börja i samma portal.
- Jag tror att det visst finns en framtid för "lägerelden", något som alla samlas runt (som TV var förr i tiden). De flockbeteenden som viraler skapar är ett tydligt exempel på det. Men kanske samlas man i framtiden inte kring media, utan helt enkelt över en middag. Eller så flyttar vi över lägerelden till nätet. Vi har länge diskuterat när den första Facebookfesten ska äga rum. Alltså, häll upp ett glas vin, sätt dig framför datorn, och snacka med de andra. Skicka boozemail, lyssna på musik, poka den du är intresserad av och bli full under tiden. Varför inte?
- Gränsen mellan medium och reklam är redan idag suddig. Någon sa att folk kommer fortsätta betala för glossy magasin, och någon menade att de snart är gratis, och tog Peak Performance Magazine som exempel. Det intressanta med den tidningen tycker jag är att det inte blir något trovärdighetsproblem trots att det redaktionella materialet är kommersiellt styrt. Det beror på att tidningen behandlar det som Peak är absolut bäst på: skidåkning och utomhussport. Ett varumärke kan absolut vara en trovärdig avsändare så länge ämnet är rätt. Det kommer nog att styra framtidens utveckling av medier.
Sådärja, lite plockgodis från gårdagen. Inspirerad av nya idéer, irriterad över den tröghet som nya idéer alltid möts av. Nu måste jag fortsätta jobba.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
2 comments:
Det var jag som var "någon" och pratade om att glossy magasin alltid kommer överleva. :)
Jag är också kluven inför det här med portaltänkandet. Som jag sa under debatten så träffade jag MySpaces vice vd Jamie Kantrowitz, och det var hon som kom med tänket om portaler. Visst ligger det i hennes intresse att staka ut nätets framtid med communityt i fokus, men det är ändå en intressant reflektion.
För Facebook ÄR ju en portal eller en plattform där vi gör en massa olika saker. Saker som vi tidigare gjorde på många olika sajter - nu under ett tak.
Kul att läsa dina reflektioner.
Aha, det var du alltså! Mina anteckningar hann inte riktigt med. Men det var en kul debatt att lyssna på. Fast jag hade gillat om du hade fått en föreläsningstimme också.
Post a Comment