Dan har postat en otroligt intressant film. Kan det verkligen vara på riktigt? Och jag som trodde att jag hade lärt mig att subliminal perception är en bluff. Att reklamerinran visserligen är ett konstigt mått, men att det handlar om aktiva och passiva delar av hjärnan (alltså att man har plats för väldigt mycket mer i recognition-delen än i recall-delen) som gör att man inte kan erinra sig att man har sett något, men känner igen det om man ser det igen. Men det handlar fortfarande om något man har sett och bearbetat, för annars lagras det inte alls.
Någon som kan hjälpa mig på traven?
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
2 comments:
Subliminal perception i bemärkelsen "intryck fastnar i det undermedvetna utan att vi märker det eller vet om det" fungerar alldeles utmärkt.
Subliminal perception i bemärkelsen "programmera människor med dolda (reklam)budskap så att de beter sig som robotar", t ex enligt den gamla skrönan om Coca Cola som det berättas om i "The Hidden Persuaders", funkar inte alls.
Varför? Därför att det enda som kan registreras omedvetet är enkla signaler och intryck. Saker som "Drick Coca Cola!" och "Ät popcorn!" är alldeles för komplexa för att inte kräva medveten bearbetning.
Vad gäller den gode Derren Brown (snubben i klippet) är jag tämligen övertygad om att han och hela experimentet är på riktigt. Men det är klart, hela livet kan ju vara en enda stor maskopi. Man har väl sett Matrix.
Aha. Jag tror på Matrix.
Post a Comment