Idag såg jag första annonsen i ANRs nya kampanj för Folksam på sidan 3 i DN. Den var pampig. Och hade massor med text. Tyvärr funkade den inte alls på mig.
Jag gillar den inbjudande tonen, och att man jobbar för att få Folksam att stå för något mer. Frågan (jämställdhet) är ju alltid aktuell. Men något falerar i texten. Det känns... efter, på något sätt. Det där med Göran är ju något man har sagt i evigheter, men jag vet inte om det är sant. Annonsen gör ingenting för att bevisa det för mig. Det som får mig att tveka på dess sanningshalt är att man några rader senare pratar om att rapporter visar att företag med fler kvinnor i styrelsen är mer lönsamma.
Vad jag vet finns bara en rapport som visar på det; katastrofuppsatsen från Uppsala Universitet som hamnade i blåsväder eftersom den var så in i helskotta fel att hela skolan fick skämmas. De hade nämligen använt vinst som lönsamhetsmått och därmed bevisat att stora företag har fler kvinnor i styrelsen än små företag. På ett ungefär.
Kanske baseras annonsen på något helt annat som jag inte känner till, men eftersom ingen källa nämns blir jag tveksam. Och en annons med det patoset som inte lyckas bevisa sin sanningshalt funkar helt enkelt inte för mig.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 comment:
Haha. Jag gillar rubriken, Nina.
I det här fallet var jag nästan en vecka sen (det tog lite tid att samla alla de tre annonserna, och få Olle Nordells syn på saken...).
Jag skrev om annonsen här:
http://pleasecopyme.blogg.se/1190787450_barn_med_mustasch_men.html
Post a Comment