Idag har varit en sån dag. Solen skiner och jag har världens bästa jobb. Inga måndagskänlor här, inte! Kanske beror min glada känsla på den nya kampanjen för J-Store. I min värld är J-Stores koncept så nära perfekt kommunikation man kan komma. Lanseringskampanjen med trallvänliga låten I'm in the band framförd av oförskämt coola kids var klockren, både kreativt och resultatmässigt. Den nuvarande kampanjen fokuserar på film, och igen är konceptet att släppa målgruppens (tweens) kreativitet fri. En filmtävling har utlysts i samarbete med Stockholms Filmfestival, och en vinnare har utsetts. Och det är det man nu har gjort kampanjen på.I reklamfilmen som går på TV får vinnaren Elin presentera sin film med en trailer. Resten får man se på hemsidan. Inte mycket tjafs om själva kläderna, det fattar man ändå. Och oavsett om man är i målgruppen så blir man liksom helt glad i magen av alltihop.
Anledningen till att J-Stores kommunikation funkar så bra är enkel: De skiter i vad de själva har att säga och lyssnar på sin målgrupp. Med massor av respekt bjuder de in sina kunder till att skapa varumärket från scratch och ladda det med både glädje (som i musikfallet) och melankoli (som med Elins film). Det ger de en personlighet som man både gillar och respekterar. Respekten kommer med självförtroendet de utstrålar när de vågar lämna produkterna vid sidan. Samarbetet med Friends och faktumnet att de uttrycker sina erbjudanden i valutan barnbidrag (köp jeans och top för halva barnbidraget) är bara grädde på moset i en riktigt äkta varumärkespersonlighet.
Jag brukar tycka att ett koncept är riktigt gjutet om man som betraktare kan se en kampanj och i huvudet direkt konstuera massor av idéer för fortsättningen. Det tycker jag verkligen att J-Store lyckas med. Här är en film från sommarkampanjen för att avsluta arbetsdagen i riktigt upptempo:
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment