NetOnNets Lagershopar jobbar sedan något år tillbaka med konceptet Lite sämre lägen, mycket bättre priser. Det handlar helt enkelt om att de jobbar efter en annan logik än konkurrenterna. De har inte med säljare, showrooms och tillfälliga reor. Istället har de stabilt låga priser. Mycket sympatiskt, tycker jag. Men hur som helst, insikten från förra kampanjen var att många inte fattade att NetOnNet faktiskt har Lagershopar. Men när folk väl hittar dit funkar det väldigt bra. Uppdraget är således att en gång för alla etablera att Lagershoparna finns. Men att de finns en bit bort för att priserna ska kunna vara riktigt låga.
Enligt devisen 1. Gör något 2. Gör något användbart har vi därför spelat in GPS-röster som man gratis kan hämta från netonnet.se och ladda in i sin GPS. På så vis blir det roligare att köra till NONs Lagershopar. Dessutom funkar ju rösterna som vilken GPS som helst, så alla resor blir NON-brandade. Att NON gärna säljer GPS-er skadar ju inte heller.
Vi har testkört med GPS-rösterna till Lagershoparna. Såhär låter det:
Backyard Babies
Backlängesprataren August Bendz
Lill-Babs
Vi har gjort reklamfilm också.
Kalle Breitholz på Mister Krister har regisserat.
Jag älskar det. Såklart. Pip iväg och ladda ner rösterna nu.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
15 comments:
Skittråkigt och skitpräktigt. Typisk "reklam" som sölar ned och får alla att hata reklam. Hur faen tänkte ni? NetonNet kämpar med att vara tråkiga och då går ni och adderar ett lager med aptråkig reklam på deras redan aptråkiga varumärke.
@Anonym
Svårt att få jobb?
Jag tycker Garbergs har trollat bort sig i skogen. Det gäller med Telenor också. Det är svårt att förstå vad varumärket vill, man blir bara kionfunderad inför all konstig kommunikation som inte har med produkten att göra. Kanske kul för de kreativa? NetonNet känns likadant, istället för att betona priset på varorna som är lägre (?) envisas Garbetgs med att tjata om hur jävla svårt det är att ta sig till deras säljatällen, det behövs t o m en krånglig GPS i form av en människa för att hitta. Er analys är väldigt dålig, och därför också era lösningar. IOnte kul heller alls.
@Victor: jag är din granne på byrån!!
Jag håller verkligen inte med den anonyma talaren. I det här fallet är ju kommunikationsproblemet rätt tydligt att få har förstått att det faktiskt finns lagershoppar, medan den förra kampanjen kommunicerade att priserna är låga. Det spelar ingen roll hur låga priserna är om man inte vet hur man ska ta sig dit, eller att man ens kan det!
Jag har sagt det flera gånger till vänner och studentkamrater att det är befriande att se att någon faktiskt gör ut de "knäppa" idéerna med t.ex. baklängesprataren som GPS. En typisk idé vi skulle kunnat presentera i skolan för uppdragsgivare men få svaret att det är för krångligt, hur ska man säkra kvalité osv. Kul när någon vågar!
Problemet är att denna reklam tror sig lösa problem men i själva verket skapar nya, obehagliga problem. Att köpa den där platta tv:n är en dröm som förverkligas. Nu känns det bara skittrist och grått som en vinterdag utan snö. Var detta bästa lösningen i lågkonjunkturstider? Bara för att försäljningen är billig behöver inte reklamen vara billig och tråkig som en julmiddag med släkten! Fokus på transporten till NetonNet är också ett udda misstag, menar jag. Eller sitter kreatörerna på kunskap om människans psyke som inte ens Freud förstod?
jag tycker iaf det här är urbra!
Hur är det bra? Det krävs inte bara en känsla utan lite argument också. Jag håller med dem som tycker det är rätt mycket coola Stockholmsreklamare som gör ännu en postironiskironisk kampanj. Men NetonNets målgrupp är ju ute efter bra priser och är villiga att behöva krypa genom skogen och använda en specialprogrammerad GPS för detta.
Rolig tråd! Kudos till strateg-pelle. Sånt här måste diskuteras. Öppet. Av alla.
Poängen är ju att vi säger Lite sämre lägen, mycket bättre priser. Alla i den här branschen skriker om sina låga priser, så det är liksom inget alternativ. Istället förklarar vi varför vi kan hålla lägre priser: Eftersom vi skippar fina adresser med dyra lokalhyror, säljare mm. Och vanliga människor har vad jag vet inga som helst problem att förstå den logiken.
Att överdriva något för att det ska bli kul (här de dåliga lägena) är ett ganska klassiskt reklamgrepp och inget att bli särskilt upprörd över tycker jag.
Intressant dock att så många har problem med NetOnNets kommunikation. Vem i branschen tycker ni gör ett bättre jobb? Elgiganten med sina utbudsannonser och Dogge som rappar cykel på köpet? MediaMarkt med din tjocka tysk och schiessebilligt?
Nina: förstår vad du säger, men anser inte att filmerna förmedlar det du säger. Det hade behövts något i filmerna som förmedlar (kanske övertydligt) det du nu säger. Jag tycker ni fastnar i er egen idé. Den hade behövt en knorr som puttar tittaren i er avsedda riktning. Det är sånt som tar lång tid att lära sig.
le roi: Med tanke på att de andra i arbetsgruppen (Petter Ödéen, Annika, Witkowska, Kalle Breitholz m.fl) har typ 20 års erfarenhet var så tänker jag bortse från din väldigt onödiga och oinitierade känga på slutet. I övrigt förstår jag vad du menar, även om jag inte håller med.
Jag tycker det här var skitkul. Särskilt Lill-Babs. Bra jobbat.
Bra jobbat tycker jag. Tycker budskapet är otroligt tydligt och filmerna hur bra som helst!
asbra. Folk fattar mer om affärslogik än alla tror. Ryanair hittar på att dom ska ta betalt för att folk ska gå på toaletten. IKEA säljer korven för 5 kr. Osv. Sämre lägen är ett jättebra bevis, och GPS-röster är kul.
Det här är bra! Kul och bra. Cred.
Post a Comment