Idag har jag ätit en god och intressant lunch med Dan på Åkestam.Holst för att prata lite planning. Han gjorde ju samma sak som jag gör nu, fast för fem år sedan: Försökte få en byrå som funkar alldeles utmärkt att bli ännu bättre genom att föra in en ny funktion, som varken kunder eller medarbetare förstår att de vill ha eller behöver. Lite trixigt är det, helt klart.
Men trots de ganska mörka förutsättningarna kom vi fram till en hel del bra saker, som inte bara gäller planning, utan kanske alla som är nya på ett jobb eller en funktion. Till exempel:
1. Förklara vad du gör och varför. Det kommer att ta flera år innan alla fattar, så det är lika bra att börja direkt.
2. Leverera värde till dina kollegor. En inspirerande viral, en opåkallad mini-undersökning eller en finslipning på senaste briefen är lätta sätt att bli uppskattad.
3. Se till att träffa kunden. Det är nyckeln till arbetsgruppen. För om kunden gillar någon, måste den ju vara med nästa gång också.
4. Pitcha dig till framgång. I pitch är planningen både naturlig och givande. Sen är det bara att suga sig fast.
Vad bra, nu har jag nåt att börja med. Sen kom vi också fram till ett par olösliga mysterier i vårt yrke:
1. Hur förklarar man varför en kreativ lösning ska vara på brief?
2. Hur får man kollegorna att lita på plannern, och kunden att lita på byrån?
3. Hur förklarar man att tyckande kan förekomma på olika nivåer, där det ena tyckandet liksom är bättre än det andra?
I slutändan handlar det alltid om ett leap of faith, som Dan så snyggt uttryckte det. Eller som vi brukar säga på min byrå: Vårt jobb är att tycka. Om vi vet, då vet alla andra också.
Så det är bara att sikta mot himlen och chansa. Typ som jag ska göra ikväll. Sista helgen innan semestern, fullt av folk i stan och snälla Rebecka har satt upp oss på listan på China ikväll. Magic awaitin'. Trevlig helg på er!
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 comment:
Exakt. Det har jag också gått igenom. Bra tips för såna som ska göra samma sak.
Post a Comment